Педагогічні основи групової роботи
t>
Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)
Вступ
Інтерактивне навчання стає все популярнішим серед учителів та учнів. Інтерактивне навчання – це поняття, яке означає учіння, засноване на взаємодії, та навчання, побудоване на прямій взаємодії тих, хто навчається з навчальним оточенням .
Інтерактивне навчання – це навчання, занурене у спілкування, в основі якого лежать принципи особистісно-орієнтованого навчання, безпосередньої участі кожного учасника занять як шукача шляхів і засобів розв’язання проблем.
У середині XX століття Курт Левін, починаючи розробляти «теорію поля», висунув такі судження: «Легше змінити індивідів, які зібрані в групу, ніж змінити кожного з них окремо».
В цьому полягає найважливіша особливість інтерактивного навчання:
процес навчання відбувається в груповій спільній діяльності.
«Доведено, – підкреслює І. О. Зимня, – що в порівнянні з індивідуальною роботою за схемою «учитель – учень» внутрішньо групове спілкування у розв’язанні тих же завдань підвищує ефективність не менше, ніж на 10 %. Група по відношенню до кожного її члена є мікрокосмосом (суспільством у мініатюрі), який відбиває весь зовнішній світ.»
Основна частина
Основи інтерактивного навчання
Завдання |
Педагогічні основи групової роботи | |
Педагогічні |
Психологічні | |
Зовнішні |
-постановка загальних завдань групової роботи; - організація навчального середовища; - знайомство з правилами співпраці; - розробка критеріїв оцінювання, які закріплюють інтерактивні вміння і навички учнів |
- формування мотиваційної готовності учнів до міжособистісної взаємодії; - прийняття учнями моральних норм і правил спільної діяльності; - розвиток групової рефлексії; - формування групової спільності |
Внутрішні |
-формування готовності до інтерактив- ного навчання навчання; - розвиток навичок взаємодії в начально виховних ситуаціях ; - оптимізація системи оцінювання про- цесу і результатів спільної діяльності. - підвищення пізнавальної активності; - формування колективу |
- особистісна готовність до роботи в групі; - створення прав і обов’язків члена групи; - відпрацювання навичок міжоособистіс- ної взаємодії ; - розвиток особистісної рефлексії; - становлення особистості як суб’єкта навчальної діяльності |
Групова форма навчання дозволяє вирішувати одночасно три основні завдання:
· конкретно – пізнавальне, що пов’язане з навчальною ситуацією;
· комунікативно – розвивальне , у процесі розв’язання якого виробляються основні навички спілкування ;
· соціально – орієнтаційне, яке виховує громадянські якості, необхідні для адекватної соціалізації індивіда в суспільстві.
У групі інтерактивного навчання реалізуються дві основні функції:
· розв’язання поставлених завдань;
· надання підтримки під час спільної роботи.
Отже, навчальна взаємодія буде результативною й ефективною в тому випадку, якщо вона реалізує обидві функції в рівній мірі. Нова система навчання змінює ставлення основних учасників до навчально – виховного процесу.
Учень як учасник інтерактивного навчання має навчитися:
* ставити перед собою навчальні завдання, планувати і контролювати свою діяльність, вибирати найраціональніший шлях досягнення результату;
* розвивати свою навчальну активність ;
* визначати проблеми та шляхи їх розв’язання;
* рефлексії;
* разом працювати, творити, завжди бути готовим прийти на допомогу іншому;
* отримати комунікативну компетентність.