Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі” ( за романом О.Гончара „Собор”)
Відкрити, зберегти на свій комп'ютер або роздрукувати повний текст (формат PDF)
Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі”
( за романом О.Гончара „Собор”)
Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності.
Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії
С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору.
Тип уроку: проблемний семінар
На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі”
Знати: роль і місце собору у долі героїв роману; собор - символ духовної краси людини, особистої причетності до історичного буття народу; філософське значення роману.
Вміти: висловлювати особисту точку зору з приводу обговорюваних проблем; зіставляти різні погляди в процесі полеміки; виявляти здатність аргументувати свої твердження.
ПЛАН УРОКУ
1. Актуалізація знань. Тестування.
Інтерв’ю з письменником
2. Робота в групах: відділ культури (літературознавці та історики)
відділ краєзнавства
відділ маркетингу
3. Складання реклами ( роботі на комп’ютерах)
4. Підсумок уроку
5. Домашнє завдання: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя:
В якому храмі помолитись Богу?
В якому, люди, поки ще не пізно?
В які, скажіть, вдарити нам дзвони,
Щоб припинить душі лиху руїну?
Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості.
(Учитель оголошує тему і мету уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вчитель: Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання:
3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання)
2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді.
2. Робота з класом:
Гра: інтерв’ю з письменником.
Вчитель:Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент
(Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем.